תגליות - סיורים והרצאות בדגש ארכיאולוגי - פסל אפרודיטה
   



- חדש! החלו קורסי הרצאות מרתקים על מורשת יון העתיקה, בהנחית פרופ' בועז זיסו וד"ר רחל גוטסמן בימי רביעי במוזיאון תל אביב לאמנות.  
 
- נפתחה קבוצה ייחודית, שתוביל אותנו אל אתרי ההתיישבות, ההיסטוריה והארכיאולוגיה המרתקים - "מדן ועד אילת - אתרים ארכיאולוגים בצעד קל" בהדרכתו של אודי לניאדו  
 
- לאחר הסיור המוצלח לנגב המערבי, ממשיכים בסדרת "ארכיאולוגיה והיסטוריה מנדטורית" בהדרכת ד"ר שי רוזן  
 
- מקומות אחרונים לסדרת נצרות חדשה, וחלק מסדרת נצרות של שנת 2017 ,עם איילת אורפז  
 
התחלנו את שנת תשע"ט בשביל ישראל בנגיעה ארכיאולוגית, עם ד"ר רמי אמיר ,אפשר עדיין להירשם לכל הקבוצות  
 
החלה סדנת הצילום, שנה שלישית, באתרי צילום מרתקים עם הצלם והמדריך ברוך גיאן  
 
- תגליות פתחה את הדלתות לשנת ההרצאות החדשה "תגליות מן העבר" תשע"ט .התחלנו סמסטר א'  
 
- קבוצה מלאה! למלטה עם ד"ר שמעון גת - תגליות עולמי, חנוכה 4-9.12.2018  
 
 

פסל אפרודיטה, ארוס ופאן מהאי דלוס
 
תיארוך: 100 לפנה"ס לערך
גובה (כולל בסיס) 155 ס"מ
נחשף באי דלוס
 
מוצג במוזיאון הארכיאולוגי הלאומי באתונה.
 
אפרודיטה: אלת היופי והאהבה העירומה מוצגת עם שיער מסורק היטב וקשור באמצעות צעיף מעל המצח שלה. האופן שבו היא מכופפת את רגלה השמאלית מעניקה חינניות לעמידתה. היא מחזיקה את ידה השמאלית מול משולש הערווה שלה, שאותו היא מנסה לכסות או להגן עליו בכף ידה מפני כוונותיו של פאן, בעוד היא מניפה את סנדלה בידה הימנית המורמת בניסיון להרתיע אותו. האל פאן, בעל רגלי העז, אוחז בידה השמאלית. הוא נשען על גזע עץ מכוסה בעור של חיה ומקל הציד שלו למרגלות העץ. ארוס בעל הכנפיים, הבן הקטן של אפרודיטה, מנסה להדוף את פאן על ידי אחיזת הקרן הימנית שלו. על הבסיס הנמוך של קבוצת הפסלים נחרתה הכתובת: "דיוניסוס, בנו של זנון שהיה בנו של תיאודורוס מביירות, הקדיש [מנחה זו] לאלים עבור אבות אבותיו עבורו ולמען ילדיו".
 
קבוצת פסלי השיש נמצאה באי דלוס בשנת 1904, בחדר של היכל הגילדה של הפוסידוניאסטים, מתפללי האל פוסידון מביירות. על פי כתובת שנחשפה במבנה, נמנו בין חברי הגילדה סוחרים, בעלי ספינות ובעלי מחסנים. השרידים האדריכליים והממצאים מהמבנה מתוארכים למחצית הראשונה של המאה ה -2 לפסה"נ. הבניין שימש מתחם מקודש, שכן היו בו חדרים שהוקדשו לפולחן של רומא, של פוסידון, וכנראה גם לאסטארטה. בנוסף שימש המבנה כלשכה מסחרית וכמקום לינה לסוחרים מזדמנים. על פי צו של הגילדה, משנת 153/152 לפסה"נ ידוע שאדם רומאי היה מעורב בהקמת המבנה. הבניין נפגע בשנת 88 לפסה"נ, כאשר כוחותיו של מיטרידאוס השישי, מלך פונטוס, תקפו את האי במהלך מלחמה נגד הרומאים.
 
האי דלוס הוכרז על ידי הרומאים כנמל חופשי בשנת 166 לפסה"נ ועד מהרה הפך למרכז של מסחר יווני-רומי ומרכז בין לאומי. המבנים הציבוריים והפרטיים הרבים על האי היו מעוטרים בפיסול והודות לביקוש לשירותים המקומיים, אמנים רבים מאתונה ומאסיה הקטנה עברו לאי. מגוון הפסלים בהיכל כלל פסלים של רומא, של פוסידון, פסלונים של הרקלס 'אפיטרפזיוס' (יושב על או ליד שולחן), אפרודיטה (הדומה לפסל המפורסם של אפרודיטה מאָרְל), פסל ברונזה של סוחר ועוד. יצירות האומנות הללו משקפות את הטעם של הסוחרים המשקף מצב רוח גחמני, הנע בין הארוטי לצניעות מסורתית.




צלם: פטר סטפנסקי
 
  חזרה לעמוד הקודם >>>
   
מכון ישראלי לארכיאולוגיה (ע"ר) רחוב אופנהיימר 5, רחובות 7670105
טל: 08-6611330 פקס: 08-9101704
צור קשר במייל
לייבסיטי - בניית אתרים